A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
18.10.2017
664
8min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Автор: Наталія Гордійчук, голова правління <a href="https://www.facebook.com/uafoodvalley/" target="_blank" rel="noopener">Ukrainian Food Valley</a> та керівник <a href="https://kmbs.ua/mba/agro" target="_blank" rel="noopener">Agri Food MBA kmbs</a>

[EN] Кластерна логіка вже є звичною для середніх та малих бізнесів Європи, і уряд ЄС стимулює розвиток регіонів, фінансуючи діяльність кластерів (в середньому - на 50%). Крім того, компаніям у кластері значно простіше знаходити партнерів. У тому числі – завдяки спеціальним конференціям, де представлені кластери з різних країн ЄС. Цього року таку подію відвідали й представники України. Сила нетворкінгу 21- 22 вересня 2017 року в Штутгарті (Німеччина) відбулася 5-та конференція з нетворкінгу та обміну досвідом європейських кластерів. У події взяли участь 250 учасників з 30 країн, які представляли 175 кластерів з різною смарт-спеціалізацією: від аеро-космічної і ІТ до agri-food. Українська нетворкінгово-навчальна платформа agri-food-кластерів ГС “Українська Продовольча Долина” (Ukrainian Food Valley) теж була представлена на конференції й  взяла участь у нетворкінгових сесіях, обговореннях та практичних воркшопах, присвячених питанням організації та управління кластерами, моделям їхнього фінансування, підвищення кваліфікації кластерних менеджерів. На думку учасників конференції, головними завданнями кластеру (і, зокрема, кластерного менеджера) є: - побудова ефективної моделі співпраці за принципом triple helix (потрійної спіралі): бізнес (переважно малі та середні підприємства), наука/освіта та влада; - ідентифікація та залучення талановитих науковців до співпраці з бізнесом; - залучення нових членів з усієї екосистеми; - збільшення кількості успішних проектів; - виведення кластеру на самоокупність (або прагнення зменшити державне/донорське фінансування з 80-50% до 30-20%); - збільшення обороту. Напевно, найцінніший результат конференції, - це можливість познайомитись з потенційними партнерами з європейських кластерів. Відбувається подібний метчмейкінг (matchmaking meeting) так: кожна зустріч триває 20 хвилин. Цього часу зазвичай достатньо, щоб розповісти про свій кластер чи організацію та знайти перспективні точки дотику. І після цього ви прямуєте до наступного столика. Представники Ukrainian Food Valley мали змогу поспілкуватись і домовитись про пошук можливих тем для співпраці в міжнародних проектах з менеджерами кластерів з різних сфер: agri-food, косметика та напої; інноваційне пакування та обладнання; смарт-технології в будівництві; медицина та здоров’я; відновлювальна енергія тощо.    

 
В України дуже високі шанси стати одним з провідних кластерних регіонів Європи. Але для цього потрібно багато вчитися

    Висновки та спостереження Україна, як асоційований член ЄС, дуже цікавить західноєвропейські кластери, тому що у багатьох проектах та грантах є вимога: залучити міжнародного партнера (не з ЄС). Вони шукають зареєстровані (як юридичні особи) кластери зі сформованим менеджментом та з кластерною відзнакою. Йдеться про відзнаки рівня розвитку кластеру: золоті, срібні та бронзові. Для співпраці з європейськими кластерами достатньо мати й бронзову. Дізнатися про відзнаки детальніше можна тут: https://www.cluster-analysis.org/. На цьому ж сайті можна побачити кластерну мапу світу. Наразі України ще немає на ній. Усі наші кластери невидимі для світу, бо ще ніхто з них не отримав жодної відзнаки. Причому не тому, що не зміг, а тому що ніхто й не цікавився - що це таке і для чого потрібно. У нас є шанси змінити цю ситуацію. Скажімо, експерти ESCA (European Secretariat for Cluster Analysis)мають намір незабаром відвідати Україну, щоб провести перевірку львівського та київського IT-кластерів та Ukrainian Food Valley на відповідність європейським вимогам. Кластерне майбутнє Великі бізнеси мають більші шанси на фінансування та виходи на експортні ринки. Вони є важливими гравцями ринку та генераторами національного ВВП. Але вони займають 20-30% ринку. Решта 70-80% - це малі та середні підприємства, які самотужки не справляються з тиском економічно-політичних негараздів. Вони зараз ледве тримаються на плаву і багато енергії й коштів витрачають на конкуренцію одне з одним. Чому б не перетворити ці виклики на можливість стати сильнішими, об’єднавшись? Навіщо постачальникам готових товарів конкурувати у своєму ж регіоні, стискаючи до безглуздя і так невисоку маржу в боротьбі за тендери торгової мережі чи трейдера, якщо можна об’єднатися, знизити накладні витрати, та ще й отримати кращу ціну за велику партію? Замість того щоб втрачати гроші на логістику, везучи свою сировину за сотні, а то й тисячі кілометрів на переробку, можна об’єднатися в кластер і разом профінансувати (або отримати проектне фінансування) будівництво спільної переробки і всього ланцюга: від розробки-виробництва до маркетингу та продажу. В України дуже високі шанси стати одним з провідних кластерних регіонів Європи. Але для цього потрібно багато вчитися, відвідувати міжнародні виставки та нетворкінгові конференції, шукати цікаві ідеї колаборації в межах конкретних спеціалізацій. Потрібно ідентифікувати - де в Україні є природні географічно сконцентровані виробництва певних продуктів, розвивати там ланцюги створення цінності та реєструвати кластери.    

 
Кластери - це початок переходу світу на нові моделі взаємодії між людьми, компаніями та країнами

    Саме в цьому напрямку рухається Ukrainian Food Valley: має на меті ідентифікувати в Україні та за її межами усіх учасників мережі створення цінності в agrifood-сфері та об’єднати їх в екосистему сталого агропродовольства. А також – збільшувати майстерність управлінців екосистеми завдяки співпраці з провідними університетами, науково-дослідницькими центрами та бізнес-школами України й світу. У тій самій екосистемній логіці kmbs запускає першу в Україні та Східній Європі спеціалізовану програму Agri Food МВА, учасники якої навчатимуться в Україні та двох провідних університетах світу:  Вагенінгені (Нідерланди) та Університеті Альберти, (Канада). Час закритих систем та непрозорих бізнесів проходить, світ диджиталізується, дуже важко тримати в секреті розробників та постачальників навіть унікальних продуктів. Тому модель посередництва, коли один знайшов щось хороше далеко і перепродав іншому, вже не працюватиме. Потрібно шукати нові бізнес-моделі, де все максимально прозоро і на виду, але й одночасно настільки нелінійно й настільки базується на принципах coopetition (конкуренції+співпраці), що скопіювати ці «нейронні мережі» неможливо. Кластери - це початок переходу світу на нові моделі взаємодії між людьми, компаніями та країнами.   open2.gif

kmbs live
30.04.2024 at 15:43
Набір на MBA триває! Старт 23 травня ...
30.04.2024 at 15:42
Доказовий маркетинг: модель розвитку бренду | Роман Гавриш ...
02.04.2024 at 12:28
Стартує набір на стипендійну програму kmbs! ...
20.02.2024 at 10:37
Новий подкаст Radio kmbs з нашою adjunct professor Оксаною Щегельською ...
13.02.2024 at 12:29
PMBA-25 group visited the exhibition of works by Hanna Sobachko-Shostak, "Eyes of Flowers," ...
13.02.2024 at 12:20
Новий подкаст Radio kmbs "Як малим та середнім бізнесам переходити в корпоративне управління?" ...
25.11.2023 at 16:30
"You have to think through your brand story in detail and tell it. Anything you don't tell, people w ...
24.11.2023 at 16:37
We often hear from businesses working with cross-cultural teams or expanding into global markets abo ...