A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
08.08.2017
592
10min
People. Leadership and management. Culture
[EN] У цій статті - про те, як відрізнити Agile, холакратію та бірюзову організацію від підробки.

[EN] Автор: Артем Сердюк, співзасновник в effectcup.com.ua та edumeter.com.ua, автор програми kmbs "Гнучка компанія. Від agile до холакратії"  У минулому році нас накрило хвилею Agile, цього року накотили «бірюзові організації». Багато спікерів розповідають, як зробити «організацію майбутнього» з того, що є під рукою, а компанії-лідери ринку заявляють, що вони вже багато років так працюють. Це породжує профанацію, вихолощення термінів, мовляв, «бачили ми цей ваш аджайл, знаємо - одні розмови», і змушує рідкісні компанії, що насправді так працюють, почувати себе одуреними. Ті, хто насправді пробував змінити компанію, зробити її гнучкішою й більш самоорганізованою, знають, що це важко. Це все одно, що змусити сусіда розісклити свій з любов‘ю засклений балкон. Існуючий порядок речей будувався роками і легко переживе чергового «трансформатора». Десятки зацікавлених осіб домовлялися і йшли на компроміси. А ваш керівник відділу чекав на підвищення 8 років! І так просто свою владу й статус він вам не віддасть! Саме тому настільки рідкісні й цінні ті компанії, в яких по-справжньому працюють Scrum, Kanban, Холакратія, соціократія й усі ці новомодні слова. Може, занести їх до Червоної, вірніше, до Бірюзової книги? (Примітка: ми над цим працюємо.) А поки книга пишеться, я візьму на себе роль Баби Яги й виступлю за чистоту термінів. Ось декілька простих тестів на відповідність красивої назви тому, що відбувається всередині компанії. Ви вважаєте, що у вас Канбан? У вас в офісі висить дошка з різнокольоровими папірцями, і ви говорите, що у вас Канбан? Не поспішайте. Канбан - це не просто дошка з папірцями, це ще й спосіб організації робочого процесу. Причому вимагає такої дисципліни, що мало хто може похвалитися "справжнім Канбаном". Перед тим, як говорити "у нас Канбан", переконайтеся, що: 1. Ви зробили ваш робочий процес видимим. Причому видимі не тільки етапи роботи й завдання (та сама дошка з папірцями), але й правила, за якими завдання переходять з етапу на етап.  

Канбан - це не просто дошка з папірцями, це ще й спосіб організації робочого процесу

  2. У вас "витягуючий" процес. Для цього у вас обмежено незавершену роботу (НЗР, WIP) на кожному етапі. А для цього ми іноді змушені нічого не робити. І навіть іноді відмовляти клієнтам. Мало хто з компаній з дошкою і папірцями дістається до цього етапу. 3. Ви керуєте потоком робіт, а не завантаженням людей. Якщо у вас є ліміти WIP на людину, а не на етап роботи - це не Канбан. 4. Процес роботи регулярно змінюється. Не засмучуйтесь, якщо ви зупинилися на першому пункті. Такий процес називається "Прото-Канбан", і йому, безумовно, є куди еволюціонувати далі. Ціна Канбану: половинчаті покращення, пекельний опір продажників і ще пекельніший опір виконавців. Ви називаєте це Скрамом? Часто менеджери називають Скрамом будь-що, де є ітерації й щоденні зустрічі, на яких усі стоять. Ось тільки Скрам - це набір із 3 ролей, 4 зустрічей і 3 артефактів. 1. Три ролі: Команда розробки, Власник Продукту і СкрамМайстер. Ролей може бути більше, але якщо немає якоїсь з цих трьох, у вас - не Скрам. 2. Чотири зустрічі: планування Спринту, щоденні зустрічі, огляд Спринту (демонстрація), ретроспектива. 3. Три артефакти: Беклог Продукту, Беклог Спринту, інкремент продукту в кінці кожного Спринту. У вас чогось з цього немає? Це не Скрам. - У нас все це є, крім СкрамМайстра - його роль виконує менеджер проектів. - У вас не Скрам, але щось схоже. Дайте цьому власне красиве ім'я. - А якщо у нас є все це, але ще є і менеджер з якості? - Це Скрам, адже він дозволяє додавати будь-які ролі й процеси, що вам необхідні. Ціна Скраму: шок від змін, СкрамМайстер, який не знає, куди себе подіти. У вас Agile? Чому ви так думаєте? Євангелісти все ще сперечаються, що таке Agile - філософія, методологія або все-таки підхід. Тому якщо вам подобається Маніфест гнучкої розробки ПЗ, можете сміливо говорити, що ви Agile! Але якщо ж ви все-таки хочете перевірити, наскільки ваш Agile може бути сильнішим, перевірте наступне: 1. У процес роботи вбудовані постійні зміни в проекті та продукті. Ви не просто страхуєтеся множенням строків на три, а самі їх провокуєте. Хороший знак - відсутність чітко поставленого завдання, щотижнева оплата і перепідписання контракту раз на місяць. 2. Процес передбачає регулярний і частий зворотний зв'язок як від замовника підряднику, так і в інший бік, і відповідні йому зміни (див. пункт 1). А це значить, що ми радіємо помилкам, які знаходимо, і ще більше - коли клієнт неправий. 3. Щоб ОС мала сенс, ми прагнемо якомога раніше в проекті створити щось, придатне для тестування, негайно віддати це клієнту й змусити його таки це протестувати. 4. Взаємодію між сторонами побудовано на довірі та взаєморозумінні, а не на системі стримувань і противаг. Для цього сторони багато й регулярно спілкуються, як мінімум раз на тиждень, а то й частіше. 5. Люди, що виконують роботу, приймають рішення. У нас просто немає часу на всі ці ваші узгодження. Ви не знаєте імені клієнта, зміни в ТЗ караються штрафом, всі рішення приймає менеджер особисто, а фідбек команда отримує через півроку після закінчення проекту? У вас не Agile, навіть якщо є дошка з папірцями і СкрамМайстер. Ціна Agile: забудьте про довгострокове планування. Ще забудьте про ефективність за витратами і закладіть 50% часу на зустрічі. Ви точно впевнені, що у вас Холакратія? Щоб обґрунтовано стверджувати, що у неї Холакратія, компанія повинна зробити як мінімум наступне: 1. Ратифікувати Конституцію Холакратії. Ви можете використовувати різні елементи самоорганізації та делегування, вирішувати Теншни, але без ратифікації Конституції у вас - не Холакратія. 2. Описати структуру компанії у вигляді Кіл і Ролей. 3. Призначити Лід Лінків для усіх Кіл компанії. 4. Провести хоча б одну керуючу зустріч для кожного Кола, на якій треба обрати фасилітаторів, Секретаря і Реп Лінка. Немає чогось із перерахованого? У вас не Холакратія, а «Назва-компанії-кратія». Більшість слів звучить незвично? Безумовно, варто почитати книгу. Ціна Холакратії: Частина людей вас покине, голосно при цьому матюкаючись.  

Серед ознак Agile - відсутність чітко поставленого завдання, щотижнева оплата і перепідписання контракту раз на місяць

  Ви вирішили, що вже бірюзові? Останнім часом стало модно говорити про «організації майбутнього», побудовані на нових цінностях. Часто такі організації називають бірюзовими (за кольором рівня спіральної динаміки, що описує цей рівень цінностей). Бути бірюзовими модно, тому багато компаній шиють працівникам бірюзову форму й заявляють, що переходять або вже перейшли до тотального самоврядування. На їхньому місці я б так не поспішав. Спіральна динаміка говорить про цінності, а цінності проявляються в тому, що роблять ваші люди, коли їх ніхто не бачить. Можна припустити, що ваша компанія бірюзова, якщо: 1. У вас в офісі діти й тварини, на стінах висять плакати й малюнки. 2. У компанії постійно щось відбувається, є маса ініціатив, причому джерело цього - не засновник, не менеджери, а самі працівники. 3. У людей багато свободи й влади, в тому числі й за межами їхніх звичайних повноважень. Вони самі купують обладнання, наймають і звільняють колег, визначають свої робочі обов'язки та розмір своєї зарплати, спілкуються з клієнтами або навіть відкривають нові бізнес-напрямки тощо. 4. При цьому їм не все одно, вони сприймають компанію, її цілі, успіхи й невдачі серйозно і близько до серця. Для них успіх компанії - не порожній звук. Вони пишаються тим, що тут працюють (правда-правда). 5. Робочі конфлікти трапляються весь час, і працівники їх успішно вирішують без менеджерів. 6. Та й менеджерів як таких у вас немає. 7. І компанія при цьому рухається вперед узгоджено, що досягається завдяки включенню всіх у прийняття рішень. І я маю на увазі насправді всіх (включаючи прибиральницю). 8. Звичайно ж, робота в такій компанії вимагає особистої й професійної зрілості, тому у вас працюють в основному зрілі й сформовані люди будь-якого віку. Ціна бірюзового кольору: відсутність керма. І ви раптом розумієте, що у вас не корабель, а підводний човен. А замість вітрил тепер турбіна. Це про вашу компанію? Пишіть нам, і ми про вас розповімо! Знаєте таку компанію? Розкажіть про неї! Джерело: medium.com

kmbs live
30.04.2024 at 15:43
Набір на MBA триває! Старт 23 травня ...
30.04.2024 at 15:42
Доказовий маркетинг: модель розвитку бренду | Роман Гавриш ...
02.04.2024 at 12:28
Стартує набір на стипендійну програму kmbs! ...
20.02.2024 at 10:37
Новий подкаст Radio kmbs з нашою adjunct professor Оксаною Щегельською ...
13.02.2024 at 12:29
PMBA-25 group visited the exhibition of works by Hanna Sobachko-Shostak, "Eyes of Flowers," ...
13.02.2024 at 12:20
Новий подкаст Radio kmbs "Як малим та середнім бізнесам переходити в корпоративне управління?" ...
25.11.2023 at 16:30
"You have to think through your brand story in detail and tell it. Anything you don't tell, people w ...
24.11.2023 at 16:37
We often hear from businesses working with cross-cultural teams or expanding into global markets abo ...