A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
13.12.2017
850
17min
ALUMNI
[EN] Як народжується ідея, здатна трансформувати не лише окремий бізнес, а й змінити стан речей у певній сфері? Як зробити так, щоб цією ідеєю «загорілась» команда? Про це розповіла Софія Роголь, співвласниця компанії «Естет» та випускниця <a href="http://mba.kmbs.ua/presidents" target="_blank" rel="noopener">Presidents’ MBA kmbs</a>, в інтерв‘ю для проекту kmbs ALUMNI stories.

[EN] Як ви прийшли до теперішньої місії свого бізнесу? За першою освітою я лікар-дерматовенеролог. Не збиралась займатись бізнесом, хотіла працювати лікарем, мати приватну практику. Але у 2000 році нам запропонували взяти участь у тендері для отримання ліцензії на видання журналу Les Nouvelles Esthetiques в Україні. Усього на цю ліцензію претендувало п‘ять компаній, але виграли ми. На той час в Україні була досить важка ситуація з медициною, і працювати лікарем чесно було непросто. Це входило в конфлікт з моїми цінностями, тому я вирішила спробувати себе у бізнесі. Ми почали випускати журнал – українською мовою, на професійному рівні. І він дуже швидко став успішним. Потім ми провели перший конгрес з прикладної естетики та косметології – і раптом усвідомили, що ця ніша зовсім порожня, ринок – напівдикий, а знань немає майже в жодному з сегментів б‘юті-сфери. Наступним кроком став вихід в усі порожні сегменти. Почали з косметології та естетики – бо це моя коренева компетенція, а потім стали розширюватись на інші ніші: нігтьовий сервіс, перукарська майстерність, менеджмент і маркетинг сфери краси. Згодом прийшли до розуміння, що нашому бізнесу потрібна «тріада»: освітні програми, постійна взаємодія з фахівцями (інтернет тоді був ще не дуже поширений, тому це відбувалось через наші друковані видання), великі виставкові проекти. Така «тріада» поступово з‘явилась у кожному з наших професійних напрямків. Трохи згодом на ринок вийшов серйозний конкурент. Ми досить довго конкурували з ним «в лобову», але потім усвідомили, що відкриті системи – це краще, аніж закриті, тому перейшли від «лобової» конкуренції до «дружньої». А в 2008 році наші дві компанії злились – і керівником об‘єднаної нової стала я.  

sr5.jpgСофія Роголь: "В Україні люди не звикли відвідувати салони краси для системного догляду за собою. Ми хочемо це змінити"

  Ми були «маркетинговим вікном», яке поєднувало б‘юті-фахівців з дистриб‘юторами й компаніями, які виходили на український ринок. У той час до нас заходило чимало міжнародних бізнесів, і вони робили це через нас. Наш проект був настільки помітним, що через декілька років компанія ITE – один з найбільших виставкових гравців у світі – захотіла придбати наш виставковий напрям. Ми не шукали покупця й навіть не були готові до такої пропозиції, але, зрештою, пристали на неї. Тепер ми співпрацюємо з ITE, надаючи їй контент – бо й далі займаємось освітніми програмами. Але оскільки ми передали один зі складників нашої «тріади» в інші руки, постало питання – чим його замінити. Відповідь була на поверхні – інтернет. Наша нова візійна ідея – перевести всю б‘юті-сферу в онлайн. Ми хочемо навчити фахівців правильно користуватись інтернет-інструментами, щоб вони могли швидко отримувати інформацію, яка їм потрібна. Зараз наш бізнес знаходиться на етапі трансформації, яка дозволить йому досягти цієї мети.  Хто є вашим клієнтом? Клієнтський ряд нашої компанії досить великий, бо ми намагаємось вибудувати нову інфраструктуру цілої сфери діяльності в інтернеті. В Україні є дуже багато хороших фахівців, багато професійних брендів з правильною маркетинговою позицією. Але проблема в тому, що люди не звикли відвідувати салони краси для системного догляду за собою. Ми хочемо це змінити. Головним нашим клієнтом на даний момент є фахівець, що відповідає за розвиток б‘юті-бренду. Але до нашого клієнтського ряду входять усі три групи гравців цієї сфери бізнесу: б‘юті- бренди; спеціалісти (косметологи, фахівці з нігтьового сервісу, перукарської майстерності, стилісти, салони, коворкінги, а також самозайняті фахівці) та б‘юті-реципієнти (ті, хто отримує послуги). Ми зараз створюємо онлайн-майданчик, де кожна з цих груп вирішуватиме свої завдання, отримуватиме необхідну їй інформацію та досягатиме своїх цілей.  

 
Наша нова візійна ідея – перевести всю б‘юті-сферу в онлайн. Ми створюємо екосистему за допомогою логіки платформ

  Звісно, Україна наразі відстає від світу з точки зору розвиненості ринку краси, але через 5-7 років все буде по-іншому. Друковані видання можуть трансформуватись, наприклад, перейти у формат щорічних каталогів, а решта інформації буде онлайн. І ми розуміємо, що вже зараз нам треба виходити в інтернет. Це буде платформа, яка виступає посередником між трьома групами ваших клієнтів? Так, ми створюємо екосистему за допомогою логіки платформ. Власне, це було темою моєї дипломної роботи під час навчання в kmbs: створення культури догляду за собою у б‘юті-фахівців. Ця робота допомогла мені розібратись – чому мені бути так дискомфортно лише у межах б‘юті-сфери, чому я шукала чогось іншого (навіть намагалась зайнятись переробкою автомобільних шин!). Насправді мені потрібна була велика ідея – і я її знайшла. Ця платформа вже існує - bhub.com.ua, на ньому є чимало цікавих інструментів для фахівців, брендів та б‘юті-реципієнтів. Також у нас є офлайн-майданчик Beauty Hub, інтелектуальний простір, що присвячений красі й освітнім програмам, з нею пов‘язаним. Цінність платформи зростає, коли збільшується кількість зареєстрованих на ній учасників. Як ви стимулюєте клієнтів реєструватись? Б‘юті-фахівців ми залучаємо завдяки унікальному контенту. Зараз у нас є новий задум – зробити Beautypedia – інтернет-енциклопедію, де людина може набрати, скажімо, слово «мезотерапія» - і отримати вичерпну інформацію, починаючи від визначення і закінчуючи конкретними методиками. Фахівець зможе побачити усі компанії, які пропонують цю послугу в Україні, дізнатись про курси з мезотерапії й сертифікати. І, зрештою, на цьому ж ресурсі можна буде одразу придбати участь у навчальній програмі. Реципієнтам ми також пропонуємо контент, онлайн-події й презентації. Ми відбираємо б‘юті-блогерів та інших професіоналів, які створюють онлайн-журнал для споживачів. А ще на платформі можна буде обирати фахівця за рейтингом. Завдяки друкованому журналу у нас вже є одна з найбільших баз фахівців і брендів в Україні. Це частина наших кореневих компетенцій, і ми хочемо її використати.  

sr2.jpgСофія Роголь: "Якщо ідея справді твоя, якщо ти хочеш, щоб її прийняла вся команда, – то ти маєш присвятити їй максимум свого часу"

  Зараз є чимало сервісів, які пропонують рейтинги салонів краси, але незрозуміло, чи можна їм довіряти. Є ресурси, де рекламуються самозайняті фахівці, - але як зрозуміти, чи якісно вони стерилізують інструменти? Ми хочемо створити дуже прозорий рейтинг салонів та незалежних фахівців з детальною інформацією про те, на яких матеріалах та якому обладнанні вони працюють, яка у них освіта тощо. З якими викликами ви зараз стикаєтесь? Здебільшого це внутрішні виклики. Потрібно працювати зі страхами команди, допомагати людям побачити більшу картину. Адже у людей в компанії є свої плани, завдання. Те, що їм здається стратегією – для мене тактика. Скажімо, організувати ще три освітні програми, вийти ще у чотири країни… Їм щойно стало зрозуміло, куди рухатись, стало комфортно працювати – а ти їх знову тягнеш у невідоме. На щастя, кістяк нашої команди зі мною вже 17 років. Тому вони вже дещо звикли до ситуацій, коли я приходжу й кажу: давайте обговорювати нову ідею. Що стосується зовнішніх викликів, то мені подобається думка: виклики – це одночасно й можливості. Звичайно, я розумію, що багатьом українцям зараз може бути й не до краси. Але я бачу тут можливість показати людям, що навіть в умовах обмеженого бюджету можна знайти хороших фахівців. Також є мій власний виклик – виклик самій собі. Начебто вже багато зроблено, є можливість відпочити й розслабитись, але ти береш – і знову рухаєшся вперед. У цьому є великий внесок kmbs – вона збила мою «корону». Бо у своїй сфері ти – відома людина, яка багато чого зробила. А у школі є велика кількість інших людей, успішних, сильних і глибоких. Також школа допомогла мені відкрити горизонти: якби я не пішла навчатись, то й не мала б розуміння клієнтського ряду, продукту. Я б так і продовжувала продавати квадратні метри, рекламні площі, тираж – а не пропонувала б клієнту цінність.  

 
Я казала собі: дай людям дійти до мети своєю дорогою, навіть якщо це займе трохи більше часу. І тепер у нас є топ-менеджери, на яких можна спиратися

  Як відбувається вихід в інші країни? Чи шукаєте ви місцевих партнерів? Зараз ті освітні програми, які проходять за кордоном, ми робимо самостійно - і плануємо продовжувати так ще два роки. Наші проекти – це наша ідея, наша інтелектуальна власність. У нас є сильна команда, ми непогано відчуваємо ринок. Взагалі, освітній напрямок – це те, що допомагає нам набирати величезну кількість контенту, розуміти потреби та больові точки наших клієнтських груп. Адже ми можемо думати, що вони ось такі, а коли починаємо працювати з клієнтами в межах програм - виявляється, що потреби в них зовсім інші. Наприклад, спочатку ми хотіли агресивно й швидко виходити на онлайн-ринок, але зрозуміли, що рівень інтернет-обізнаності настільки низький, що навіть створити профіль в онлайн для багатьох є проблемою. І вирішили рухатись поступово: допомагати клієнтам, пояснювати їм, як працюють певні інструменти. Скажімо, у 2017 році запрацювала система купівлі квитків на події через сайт – і на цей момент ми продали вже 5 тисяч квитків. Хоча спочатку люди не хотіли купувати онлайн, а просили виставити їм рахунок. Як зробити так, щоб команда прийняла твою ідею, наче свою власну? Мій досвід свідчить: якщо ти дійсно «гориш» своєю ідеєю, то люди теж починають включатись. Так, можливо, це харизматичне, а не системне лідерство, але на певному етапі без нього не обійтись. Жоден видатний бізнес - ані Alibaba, ані Facebook - не відбувся б, якби там не було людини, яка жила ідеєю, «горіла» нею. Я багато часу витрачаю на те, щоб пояснювати людям – що це треба зробити, що потрібно чимось поступитись зараз, аби потім отримати результат. Це складно,  це вимагає часового й енергетичного ресурсу, але в результаті «окупиться сторицею». Головне тут – не моя особиста харизма, а ідея. Я розповідаю про неї, про можливі ризики, про те, що буде, якщо ми не підемо у цьому напрямку. І пропоную піти зі мною. Я не кличу: «Всі за мною! Все буде добре!» - а намагаюсь будувати партнерські стосунки з моїми топ-менеджерами.  

sr3.jpgСофія Роголь: "Бути харизматичним лідером приємно: відчуваєш себе, наче Брюс Всемогутній. Але що станеться, якщо тебе не буде?"

  Що допомагає вам поєднувати ролі власника та управлінця? Я вже не зовсім управлінець – відійшла від оперативного управління, коли почала навчатись у kmbs. Це дозволило нам з чоловіком придумати ідею онлайн-напрямку. А топ-менеджерам допомогло стати справжніми управлінцями. Бо «піді мною» вирости в управлінця було дуже складно – але я це зрозуміла, лише коли відійшла і подивилась на ситуацію зі сторони. Бути харизматичним лідером приємно: відчуваєш себе, наче Брюс Всемогутній. Але що станеться, якщо тебе не буде? З такими думками я відійшла від оперативного управління, і дозволила топ-менеджерам зростати. Це було дуже страшно. Адже ти розумієш, що вони у чомусь діють не так, як  робила б ти, проте мовчиш. Мені дуже допомогла медична освіта. Адже вилікувати хворого можна різними способами: хірургічним, терапевтичним і т.д.. Я розуміла, що мети можна досягти різними шляхами, і мій – не єдиний правильний, хоча для мене він – максимально ефективний. Казала собі: дай людям дійти до мети своєю дорогою, навіть якщо це займе трохи більше часу. Завдяки такому підходу тепер у нас є топ-менеджери, на яких можна спиратися. Як вдається балансувати сім‘ю та бізнес? Скажу чесно – мені погано це вдається. Я й не дуже вірю в абсолютний баланс між цими двома сферами. Є періоди, коли ти можеш трохи «відпустити» бізнес і більше уваги приділити родині (у мене двоє дітей, 14 та 3 роки), а є такі – як у мене зараз – коли потрібно сконцентруватись і віддати себе всю, щоб стався прорив. Якщо ця ідея справді твоя, якщо ти хочеш, щоб її прийняла вся команда (а не просто послухалась керівника) – то ти маєш присвятити їй максимум свого часу.  

 
Поступово ми хочемо розширювати екосистему й на суміжні сфери. Скажімо, краса без здоров‘я неможлива. А фізичне здоров‘я неможливе без психічного

  А що ви любите читати й дивитись? Нещодавно я повернулась до художньої літератури, причому не читаю нове, а перечитую старе. Я дуже люблю Людмилу Уліцьку, вважаю її глибокою письменницею, а її думки часто перекликаються із моїми власними переживаннями. З фільмів мені давно радили «Картковий будинок», я нарешті почала дивитись – і роблю це із задоволенням. Адже у нашому бізнесі часом відбуваються речі, схожі на те, що показують у серіалі. Які ваші плани на майбутнє? Наша трансформація матиме три етапи. Перший з них умовно називаємо «час збирати каміння». Раніше у бізнесі напрями були розділені – і саме це дозволило топ-менеджерам зростати (адже у великій організаційній системі це було б набагато складніше). А тепер ми збираємо все – і об‘єднуючою ланкою буде онлайн. Глобальні плани у нас вже прописані до 2024 року. Поступово ми хочемо розширювати екосистему й на суміжні сфери. Скажімо, краса без здоров‘я неможлива. А фізичне здоров‘я неможливе без психічного. На нашому ринку є ще одна компанія, яка також мислить у термінах екосистемної логіки й відкритих систем. І ми, можливо, у майбутньому з нею об‘єднаємось. Хоча ще невідомо, у якому форматі, і чи готові ми до цього. Ми з нею підійшли до екосистемної логіки з різних боків, ми не проходили одним й тим самим шляхом. У нас різні кореневі  компетенції. І якщо об‘єднання вдасться – ми значно посилимо одна одну.

kmbs live
30.04.2024 at 15:43
Набір на MBA триває! Старт 23 травня ...
30.04.2024 at 15:42
Доказовий маркетинг: модель розвитку бренду | Роман Гавриш ...
02.04.2024 at 12:28
Стартує набір на стипендійну програму kmbs! ...
20.02.2024 at 10:37
Новий подкаст Radio kmbs з нашою adjunct professor Оксаною Щегельською ...
13.02.2024 at 12:29
PMBA-25 group visited the exhibition of works by Hanna Sobachko-Shostak, "Eyes of Flowers," ...
13.02.2024 at 12:20
Новий подкаст Radio kmbs "Як малим та середнім бізнесам переходити в корпоративне управління?" ...
25.11.2023 at 16:30
"You have to think through your brand story in detail and tell it. Anything you don't tell, people w ...
24.11.2023 at 16:37
We often hear from businesses working with cross-cultural teams or expanding into global markets abo ...